Pilates

 

Pilates is een methode uitgewerkt in het begin van de 20e eeuw en ontwikkeld tijdens de Eerste Wereldoorlog door Joseph PilatesMede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, ontwikkelde hij een aantal oefeningen met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen. 

 

Pilates volgt de principes van zeer bewust bewegen met beheersing en controle vanuit een goede lichaamshouding, een specifieke ademhaling, het werken vanuit je kern en dat alles met vloeiende bewegingen. Het is een uitstekende manier om je lichaam in evenwicht te brengen en je spieren krachtig en soepel te maken. Je werkt aan een sterkere kern, waardoor je een plattere buik krijgt en een betere lichaamshouding ontwikkelt.

 

Pilates kan rugklachten verminderen en steeds meer fysiotherapeuten adviseren pilates aan patiënten met zwakke plekken, bijvoorbeeld mensen met nek-, schouder- en rugklachten. Daarnaast kan pilates ook een perfecte aanvulling zijn voor sporters. Veel golfers, hardlopers, ruiters en dansers gebruiken het als aanvulling op hun trainingen.

 

Een aantal doelgroepen waarvoor pilates tevens erg geschikt is zijn:

  • Moeders (vanaf de 12e week na de bevalling)
  • Mensen met ademhalingsproblemen
  • Vrouwen met incontinentie problemen
  • Mensen met werkgerelateerde klachte

Pilates legt de nadruk op de principes: centriciteit, concentratie, controle, precisie, ademhaling en vloeiende bewegingen. Kortom: pilates is geschikt voor jong en oud, man en vrouw, sportief en minder actief.